vrijdag 2 januari 2015

Art journal: Vuurwerk

1 januari 2015

Wat is een art journal? Het woordenboek zegt: een kunst dagboek of logboek. Art journaling zou zijn: kunst logboek opnames. Niet duidelijk dus. Dan maar kijken naar You Tube. Heel veel filmpjes, je plakt dingen op papier, maakt dat wit en spuit er inkt op. Nog wat stempelen, tekenen of plakken en klaar is kees. Een beetje voor Karel Appel spelen, eigenlijk, gewoon wat aanrotzooien. Nou, dat wil ik dan wel proberen. Een paar stappen buiten gaven me meteen een thema: 
Vuurwerk. 


En zo ging ik de straat op om vuurwerkresten te verzamelen, er lag genoeg! Verder heb je Gesso nodig, lijm, een brayer, penselen en een leeg boekwerk.


Hier ligt de oogst op mijn bureau. Verpakkingen, een touwtje van de duizendklapper en ook een soort bijtje, waar nog kruit in blijkt te zitten. Nadat ik eerst twee bladzijden met Gesso heb geverfd, heb ik de gevonden vuurwerkresten op de bladzijden verdeeld en met hele oude mod podge vastgeplakt. Het duurde een hele poos voordat alles droog was en ik verder kon.


De volgende stap was alles weer bedekken met een laag gesso. Omdat ik geen spatel had, heb ik een waterijsstokje gebroken en dat gebruikt. 


Het lolliestokje ligt onder het boek en de bruine plek is het kruid, dat heb ik niet bedekt. Hierna heb ik alles een nacht laten drogen. 
Toen was het tijd om te gaan kleuren. Omdat ik geen sprays heb en ook geen zin had om vanalles in flesjes te doen, heb ik de Stains gebruikt. Dat werkt prima, af en toe even een sponsje gepakt om de naad in het midden goed te kleuren.


Dit droogt gelukkig vrij snel en ik ben tevreden met de structuren en de kleuren. Met stempels en een stencil voor het vuurwerk heb ik de pagina's afgemaakt. Als allerlaatste heb ik nog wat snippers van het rode vuurwerkpapier en een stukje touw opgeplakt. 


En dan ziet mijn werkplek er zo uit. 
Het was leuk om zo te kunnen kliederen, maar het kost best wel veel tijd. Waarschijnlijk omdat de mod podge erg oud is en ik dikke lagen gebruikt heb. Het hebben van een thema werkt voor mij prima, ik ben benieuwd wat de volgende keer mijn inspiratie zal zijn. 
Bedankt voor het kijken!

3 opmerkingen:

  1. en volgens mij is dit nu precies wat een art journal zou moeten zijn.
    Petje af Josje !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Josje, om op deze manier jouw creatieve proces te mogen/kunnen volgen. Dank je wel, xx Georgette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geweldig Josje , dat je het even hebt uitgelegd, ga dit zeker ook proberen.
    Ziet er mooi uit bij jou.
    groetjes Ballie (Bennarda)

    BeantwoordenVerwijderen