zondag 20 juli 2014

Willem,

 een stil verlangen naar.....


De afgelopen weken waren hectisch, bij mijn moeder werd opnieuw het begin van slokdarmkanker geconstateerd, dezelfde rotziekte die vandaag precies twee jaar geleden het leven van mijn broer Willem beëindigde. Dat spookte door mijn hoofd terwijl ik deze kaart maakte.
Willems ziekbed duurde maar een paar weken, de slokdarmkanker zat door zijn hele lijf, behalve in zijn hoofd. Wat hij heeft doorgemaakt in die weken, weet ik niet, wil ik niet weten. Hij heeft diep indruk gemaakt door de wijze waarop hij afscheid van het leven nam. Waar hij de meeste moeite mee had was dat zijn dood een einde aan zijn huwelijk zou maken, dat Agaath voortaan 'ongehuwd' als burgerlijke staat zou hebben. 
Daarom heb ik toen de kaart af was, besloten om de man met witte inkt te vervagen, ghosten heet dat. Want Agaath (en wij allemaal) moest haar lief los laten en alleen verder gaan met een hart vol verlangen. Maar de geest van Willem zal altijd bij haar zijn.
Voor de kaart heb ik 'mixed media' gebruikt om mijn zeer gemixte gevoelens te uiten. Vandaag wordt een moeilijke dag. 

Josje


1 opmerking: